Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2010

Γιατί να μάθω αυτή τη γλώσσα;



Όλοι μας έχουμε έναν καλό λόγο  για να μάθουμε μια γλώσσα.  Να ανακαλύψουμε την καταγωγή μας, ή λόγω του πάθους μας για τα ταξίδια, ακαδημαϊκοί λόγοι ή καθαρό ενδιαφέρον κλπ. Και για άλλη μια φορά θα ξεκινήσω το ποστ μου με μια ξεκάθαρη και προκλητική δήλωση : αυτοί οι λόγοι είναι άχρηστοι για κάποιον που θέλει να αποκτήσει ευχέρεια γρήγορα. Είναι ασαφείς, και χωρίς κάποιο αναγκαίο χρονικό όριο και μπορεί να έχεις πράγματι ένα πολύ σοβαρό λόγο, που όμως να μην είναι δυνατόν να  τεμαχιστεί σε  μικρότερους στόχους τέτοιους που στο μυαλό σου να φαίνονται επιτεύξιμοι.  Σ'  ένα προηγούμενο ποστ είχα προτείνει πως να επαναδιατυπώσεις τους στόχους σου σε μικρότερα κομμάτια που μπορούν να επιτευχθούν. 



Αλλά πρώτα είναι σημαντικό να επαναδιατυπώσεις εν γένει τα κίνητρά σου όσον αφορά την εκμάθηση της γλώσσας, π.χ. να έχεις κάποια πράγματα που θα επιδιώκεις αλλά και έναν "συνολικό στόχο" ως προς την εκμάθηση της γλώσσας.  Να επιβιώνεις με αυτή τη γλώσσα και να έχεις μια στοιχειώδη κοινωνική ζωή (χωρίς να βασίζεσαι στους συμπατριώτες σου) σε μια ξένη χώρα  είναι καλά κίνητρα από μόνα τους, αλλά παραγνωρίζονται εντούτοις από πάρα πολλούς ανθρώπους. Μου αρέσει ακόμα να συνδυάζω την εκμάθηση της γλώσσας με άλλες ασχολίες που μου δίνουν "περισσότερη τροφή" για να μιλήσω  τη γλώσσα σε καθημερινή βάση. Εντούτοις αυτό που έχει λειτουργήσει αρκετά καλά με μένα είναι να έχω βραχυπρόθεσμους στόχους  που σχετίζονται με την γλώσσα. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα θα σας περιγράψω τα κίνητρα  που με κάνουν να θέλω να μάθω ξανά τα Ρώσικα και γιατί νιώθω την ανάγκη να τα  βελτιώσω.


Τα κίνητρα μου για την Ρωσική

Οι αρχικοί που λόγοι μπορούν να θεωρηθούν λίγο αστείοι. Κάποιο ταξίδι που έκανα πριν λίγα χρόνια στην Ρωσία με οδήγησε  στην επιθυμία να μάθω πάλι  την γλώσσα αφού επιθυμούσα  να ξαναεπισκεφθώ την Ρωσία και να χρησιμοποιήσω και πάλι την γλώσσα. Δεν χρειαζόμουν να την μάθω για να βρω δουλειά ή για ακαδημαϊκούς λόγους, ή γιατί είχα ερωτευτεί κλπ. Εντούτοις ο αρχικός μου στόχος ήταν τόσο ακαθόριστος που μετά από 3 και πλέον χρόνια δεν είμαι ακόμα ευχαριστημένος από το επίπεδό μου στην γλώσσα αυτή. Σίγουρα αυτήν δεν είναι η καλύτερη στάση όταν ξεκινάς να μαθαίνεις μια γλώσσα. 

Έτσι μετά από ένα διάστημα σκέψης αποφάσισα  να περιγράψω αυτήν μου την περιπέτεια σε ετούτο το μπλογκ (το οποίο αρχικά προορίζονταν για ημερολόγιο)! Η αλήθεια είναι ότι έχω αρκετές συμβουλές και βοηθήματα σχετικά με την γλωσσομάθεια που θα ήθελα να τα μοιραστώ σε κάθε περίπτωση...όμως από την στιγμή που το  έχω ανακοινώσει εδώ  - να μιλήσω με ευχέρεια τα Ρωσικά μέχρι τα Χριστούγεννα - εφαρμόζοντας τις τεχνικές που προανέφερα, και προσπαθώντας να πείσω όσο περισσότερους μπορώ να παρακολουθήσουν την ιστορία μου, νιώθω ήδη μια μικρή πίεση για να πετύχω τον στόχο μου. Ήδη το μπλογκ αυτό έχει πάνω από 20 συνδρομητές και ως εκ τούτου είναι σαν να έχω υποσχεθεί σ'αυτούς ότι θα πετύχω τον στόχο μου. Επίσης στην καθημερινή μου ζωή αποφεύγω να διατυμπανίζω ότι θα μιλήσω Ρώσικα σε λίγους μήνες, καθώς ελάχιστους ανθρώπους ενδιαφέρει αυτό το πείραμα μου. Φανταστείτε όμως πόσο άβολα θα νιώθω αν στο τέλος Δεκεμβρίου δεν έχω πετύχει τίποτε ... Σκέπτομαι τις αντιδράσεις από τώρα ... ( Ω, τι αφελής, να νομίζει ότι θα μάθει γλώσσες μέσω Ίντερνετ!!!χαχαχα...). Αν και δεν λογαριάζω ιδιαίτερα το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον όταν κάνω  στις επιλογές μου ...είμαι εντούτοις  άνθρωπος που έχει μάθει να τιμά τον λόγο του  και να εκπληρώνει τις υποσχέσεις του... περιλαμβανομένης και αυτής. Κι έτσι  αυτή η πίεση που μόλις επινόησα για τον εαυτό μου θα είναι ένα τεράστιο κίνητρο για μένα! 

Ούτως ή άλλως  κάπου εκεί προς το τέλος Δεκεμβρίου υπολογίζω να κάνω ένα σύντομο ποντκάστ ή  βίντεο  όπου θα μιλάω αποκλειστικά στα Ρώσικα πάνω στο θέμα της ρωσικής γλώσσας ή κάποιο άλλο της επιλογής μου.  Επίσης θα συνεχίσω να μιλάω και να ανταλλάσσω μηνύματα στο Ίντερνετ με τους  Ρωσόφωνους φίλους μου προσπαθώντας να απαντάω στα email τους μόνον στα Ρώσικα.  Όταν μάθαινα Γαλλικά, ένα πολύ καλό κίνητρο ήταν οι εξετάσεις που θα έδινα για το DALF, αφού έκανα κάποια ιδιαίτερα και πλήρωσα και ένα μικρό ποσό για την συμμετοχή μου....Δεν ξέρω βέβαια να θα κάνω το ίδιο και για τα Ρώσικα στο άμεσο μέλλον.

Επίσης θα μου άρεσε να χρησιμοποιήσω ξανά τα Ρώσικα  σε ένα από τα ταξίδια μου στο μέλλον.  Ελπίζω του χρόνου να είμαι τυχερός να επισκεφτώ μια γνωστή  μου στο Καλίνινγκραντ, μια νησίδα εδάφους  μεταξύ Πολωνίας και Γερμανίας που ανήκει στην Ρωσία.

Η εκμάθηση της Ρώσικης όμως μπορεί να σταθεί εποικοδομητική και για την εκμάθηση άλλων γλωσσών, κυρίως Σλαβικών, όπως αυτά που έχουμε στην βαλκανική  γειτονιά μας (Σέρβικα, Βουλγάρικα και Σλαβομακεδονικά, αφού υπάρχουν αρκετά κοινά με αυτές τις γλώσσες), πράγμα σημαίνει ότι η μελλοντική προσπάθειά μου να μάθω κάποια απ'αυτές τις γλώσσες θα είναι κατά πολύ πιο εύκολη απ' τις προηγούμενες εάν τελικά καταφέρω να μάθω την Ρωσική σε επίπεδο ευχέρειας.  Το ίδιο μπορεί να γίνει με τις Ρομανικές γλώσσες  (π.χ. αν γνωρίζεις πολύ καλά Ιταλικά μαθαίνεις πιο εύκολα τα Ισπανικά),  αν και για τους περισσότερους ανθρώπους το να είσαι πολύγλωσσος δεν είναι τόσο σημαντικό. Εκτός και αν είσαι από εκείνους που το απολαμβάνουν! 

Έτσι λοιπόν, και για τα μακροπρόθεσμα σχέδιά μου μπορώ να πω ότι τα Ρώσικα είναι απολύτως  αναγκαία.

Είμαι έτοιμος να επινοήσω και άλλους λόγους για να μάθω ρώσικα (π.χ. να δημιουργήσω ένα μπλογκ στα ρώσικα, να ακούω ρωσικές ειδήσεις καταλαβαίνοντας πάνω από 90% των λεγομένων, να διαβάσω ρωσική λογοτεχνία κλπ) για να είμαι σίγουρος ότι έχω ισχυρά  κίνητρα.  Αν μαθαίνεις μια γλώσσα  μόνο για την δουλειά ή για ακαδημαϊκές σπουδές  ή κι ακόμα "μόνον" γιατί ζεις σε αυτήν την χώρα, τότε οφείλεις να βρεις και να επινοήσεις όσο περισσότερους λόγους μπορείς για τα να είναι τα κίνητρά σου  ισχυρά! Όμως στην περίπτωση που δεν είναι αρκετά μπορείς να δημιουργήσεις πολύ πρακτικούς βραχυχρόνιους στόχους … όπως έδειξα σε προηγούμενο ποστ!

Έχεις κάποιες ιδέες για το πως θα διευρύνεις τα κίνητρά σου όταν μαθαίνεις μια γλώσσα;  Διαφωνία ή συμφωνία με αυτά που είπα μέχρι  τώρα;  Κάποια άλλη πρόταση;  Άφησε την εδώ στο κουτάκι με τα σχόλια ...


Κείμενο αναφοράς : Redefining you motivation  

Δημοφιλέστερες αναρτήσεις

google translate element

google analytics